Az időjárás csapdájában

Az időjárás csapdájában

Időjárás hatása a hangulatra

Sokszor hallani, hogy valakinek nincs jó kedve, mert olyan az idő. Amikor ezt hallom, kissé felmérgelődőm, bár nem tagadhatom, hogy néha én is áldozata vagyok az időjárásnak. Ám, ha jobban belegondolunk, talán nem is az időjárás, mint inkább mi vagyunk a felelősek az aktuális hangulatunkért. Azt is sokszor hallhatjuk, hogy minden hozzáállás kérdése, és ha ez így van, akkor miért ne lehetnénk vidámak egy borongós napon is? Két cikket olvastam el ebben a témában, melyek tudományos alapon kezelik az időjárás okozta hangulatváltozást. Nem alaptalan magyarázatok ezek, mégis úgy gondolom, hogy kell legyen módszer, inspiráció, habitus vagy akár egy személy, ami és aki segíthet nekünk abban, hogy egy borús nap is szép legyen.

A napsütés hiánya miatt az emberek képesek depresszióba, úgynevezett S.A.D. csapdába esni, szomorkodni. Tudományos magyarázat szerint az ekkor termelődő melatonin miatt érezzük magunkat levertnek, fáradtnak. Amint kisüt a nap, újra felvidulunk, és a kedvünk is megjön egy kis sétához. Ha borús időben nem is kívánkozunk kimenni, az otthon kényelmében is tehetünk azért, hogy jó/jobb kedvünk legyen. Íme néhány inspiráló ötlet:

* egy jó könyv elolvasása
* egy vidám film megnézése
* vicces videók nézése
* társasjáték a barátokkal/családdal
* karaoke
* kreatív percek
* új receptek kipróbálása

Szélsőséges időjárásban, egy esős, borús napon is fontos a külső-belső egyensúly megtartása. Aki bal lábbal kel, az képes arra, hogy egész napra harapós hangulatba kerüljön, mindent rosszul csináljon, és a nap végére teljes káosz legyen a feje fölött, főleg ha még az idő is rossz. Ezek elkerülésére is vannak megoldások, ösztönző tippek, tanácsok, melyek betartásával sokkal jobban indulhat egy nap. Én például még este előkészítem a másnapi ruháim, összecsomagolom a tízóraim, megpróbálok minden nap ugyanabban az órában lefeküdni. Eleinte hülyeségnek tartottam, hogy reggel kétszer szóljon az ébresztő, de amióta elkezdtem, hogy a második csengés 30-50 perccel később ébresszen, mint az első, sokkal könnyebben felkelek. Ha bizonyos rutinok szerint kezdjük a napot, akkor szerintem minden sokkal jobban indulhat, mint abban az esetben, ha csak gyorsan kipattanunk az ágyból és eszeveszetten szedjük össze magunkat.

Amikor elkezdődik az a bizonyos tavaszi fáradság képesek vagyunk ezt a világ tudtára adni. Jó tudni azonban, hogy ez alkalmi állapot, mely heteken belül mérséklődik, amikor a szervezetünk hozzászokik a megváltozott fényviszonyokhoz. Egyáltalán nem divatos azt hajtogatni, hogy az idő miatt vagyunk olyanok amilyenek, mert ez előbb utóbb úgyis megváltozik. Ha minden okunk megvan a boldogságra, akkor ne hagyjuk, hogy egy kis eső, hóvihar, vagy a 30 fokos meleg hatással legyen ránk. Amennyiben viszont az időjárási viszonyok és tényezők, mint a szmog, pollen, köd stb. negatív hatással lehet az egészségünkre, úgy komolyan kell vegyük a dolgot. Fontos, hogy különbséget tudjunk tenni: mi az amire valóban figyelnünk kell az egészségünk megőrzése érdekében, és mi az ami csak azért ront a kedvünkön, mert egyszerűen hagyjuk.

Forrás: Tintafolt