Csak negyed óra naponta az egészségedért – Jolly Joker a D-vitamin

Megosztás:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: whatsapp
Megosztás itt: pinterest
A vitaminok között az egyik legfontosabb a D-vitamin, amelyet mindenki a napfényhez társít – helyesen. Ennél azonban sokkal összetettebb az előfordulása és sokrétű a jótékony hatása is. Naponta csupán negyed óra kell, hogy hozzájussunk a szükséges mennyiséghez.
D-vitamin - napsütés

Minden az angolkórral kezdődött

Ha a D-vitamin történelmében kutatunk, először egy bizonyos Elmer V. McCollum neve jön velünk szembe. Az 1879-ben született amerikai tudós fedezte fel, hogy a vitaminok egy része vízben oldódik, de van olyan is, amely a zsírban teszi ugyanezt. Előbb az A-, majd a B-vitamin került elő kísérletei során, ezeket éppen a sorrend miatt nevezte el az ábécé betűiről.

A D-vitamint részben az angolkórt kutatva találta meg, amely a fiatal, gyorsan növekvő szervezet kalcium- és foszforanyagcseréjének összetett zavara – ezeket, mint utóbb kiderült, ez a vitamin szabályozza. Az 1920-as években először a csukamájolajon vették észre, hogy jótékonyan hat a betegségre, majd a napfénnyel érintkező bőrnél is ugyanezt tapasztalták – mindkettőben ott van a zsírban oldódó D-vitamin.

Mire jó?

Azóta eltelt csaknem egy évszázad, és egyre másra kerültek elő a vitamin előnyeit igazoló kísérletek. Bebizonyították, hogy csökkenti a rák, a szívroham és a korai elhalálozás esélyét, és segít a depresszió kezelésében is. Igazi Jolly Joker, hiszen a fenti, nagyon fontos hatásai mellett például szabályozza a nők koleszterinszintjét a klimax után, de csökkenti az esélyét a női méhben kialakuló miómáknak, amelyek egyfajta jóindulatú daganatok.

A D-vitamin rendszeres bevitele kitolja a szem romlásának elkerülhetetlen folyamatát, de segíti az izmok és a pajzsmirigy teljesítményét is. Hozzájárul a csontok erősségéhez, serkenti a memóriát, megelőzi a cukorbetegség kialakulását. A családalapításra készülő nőknek szintén kiemelten fontos a megfelelő bevitel. Épp a fentiek miatt számít az egyik leggyakoribb egészségügyi problémának a hiánya, amely az emberek csaknem felét érinti.

Mennyit? Honnan?

A javasolt napi D-vitamin-bevitel 7000 nemzetközi egység, ám egyes vélemények szerint elég 1500-2000 is egy felnőttnek. Ez egyébként a farmakológiában használ mértékegység, amely anyagmennyiséget mér az anyagok biológiai hatása alapján. Nem kell matekozni, az orvos vagy gyógyszerész pontosan elmondja, melyik típusú vitaminban mennyi található.

Honnan lehet hozzájutni ehhez a mennyiséghez? A napfényt már említettük, amelyről tudni kell, hogy nem azzal, abból kerül be testünkbe a vitamin, hanem annak hatására keletkezik a bőrünkben. A napozás tehát tökéletes a D-vitamin hiányának megszűntetésére, de túlzásba se vigyük: az ajánlott mennyiség nyáron napi 15 perc. Az olajos halakban szintén megtalálható, ilyen a lazac vagy a makréla, de a tojás sárgájában és a májban is kimutatták. Érdemes figyelni a termékek csomagolását: a margarinoknál például jelölik, ha hozzáadott D-vitamint tartalmaznak, ezekkel szintén bejut a szervezetünkbe a szükséges mennyiség egy része.

0 0 vote
Article Rating
Gyúrós István

Gyúrós István

Gyúrós István vagyok, újságíró, szövegíró, a www.atpszovegiras.hu egyik alapítója. Remélem, hogy az általam írt cikkekben is találsz néhány morzsát, ami segít a változásban!
Sunny Magazin logo

Társalgó

Subscribe
Visszajelzés
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Csak negyed óra naponta az egészségedért – Jolly Joker a D-vitamin […]

Regisztrálj az oldalunkra kedvezményekért!