Egészséges édességek

Egészséges édességek

A karácsonyi menünek elengedhetetlen részét képzik a különböző sütemények, desszertek, de vajon miként lehetséges minőségi finomságokat, vagy akár csökkentet kalóriatartalmú, egészséges édességeket készíteni?

Számtalan természetes és mesterséges édesítőszerrel találkozhatunk, melyek mind alkalmasak lehetnek az édes íz iránti vágyunkat kielégíteni, azonban tápanyagtartalmukat és szervezetre gyakorolt hatásukat tekintve jelentős eltéréseket mutatnak. Nem mindegy, hogy melyik alapanyaghoz nyúlunk, amikor szeretteinknek sütünk-főzünk, hiszen ételeink által jelentősen befolyásolhatjuk az egészségüket! Lássunk néhány kiváló desszertédesítőt!

Finomítatlan nádcukor

Mivel kevesebb feldolgozási eljáráson megy keresztül, ezért vitamin- és ásványianyag tartalma magas. A nyers nádcukornak a megszokotthoz képest lágyabb, kissé karamellás íze van, és talán kevésbé édes is, ugyanakkor határozottan kevesebb energiát tartalmaz. Színe sárgás-világosbarna. Fontos, hogy a finomított nádcukor tápanyagtartalma jelentősen alacsonyabb, tehát vásárláskor ügyeljünk a csomagoláson lévő leírásra!

Aszalt, cukrozatlan datolya

Többféle aszalt gyümölcs is alkalmas lehet édesítésre, de mindközül az egyik legjobb a datolya. Amikor aszat gyümölcsöt vásárolunk, fontos szempont, hogy ne tartalmazzanak hozzáadott cukrot. Bár kalóriatartalmuk még így sem olyan alacsony, mint a lentebb említett cukor alkoholoké, de magas rosttartalmuk, ásványianyag-, antioxidáns- és vitamintartalmuk által hozzájárulnak a szervezet egészséges működéséhez. Az aszalt datolya beáztatva, majd darálva kiváló édesítője lehet a süteményeknek!

Cukor alkoholok (xilit, eritrit)

Egyre elterjedtebb édesítő a xilit, vagy más néven nyírfacukor. A neve ellenére, nem csak nyírfakéregből, hanem kukoricarostból is elő tudják állítani, de végeredményben ugyanazt a minőséget kapjuk. Alacsony kalóriatartalma mellett további előnye, hogy erősíti a fogzománcot, segít megelőzni a fogszuvasodást. Amennyiben először fogyasztunk xilitet, akkor érdemes óvatosan adagolni, mivel hirtelen, nagy mennyiség esetén előfordulhat, hogy hasmenést okoz.

Az eritrit – a xilithez hasonlóan – a természetben is előforduló vegyület. 100 g eritrit mindössze 20 kcl-t tartalmaz, tehát energiamennyisége nagyon alacsony. Valamivel drágább, mint a xilit, azonban senkinél nem okoz emésztési panaszokat.

Agave szirup, juharszirup

Mindkettő megfelelő alternatívája lehet a méznek. Bár a méz gazdag ásványianyagokban, magas hőmérsékleten egyes összetevői sérülhetnek, valamint toxikus anyagok is keletkezhetnek. Ezzel szemben az agave szirup és a juharszirup bátran használható sütéskor is.

Mértékkel!

Annak ellenére, hogy a fent említett édesítők egészségesebbek a kristálycukornál, illetve sok mesterséges édesítőszernél, fontos, hogy mértéket tartsunk ezek fogyasztásánál is!

Ugyan a fenti édesítők ára jóval drágább a kristálycukornál, de vegyük figyelembe, hogy az étkezésünkre költött pénz az egészségünk érdekében tett hosszú távú befektetés! Karácsony idején is kedveskedjünk úgy szeretteinknek, hogy ne csak szép és ízletes legyen az édesség, hanem minél egészségesebb is!

Örömmel és lelkesedéssel dolgozunk, hogy érdekes és hasznos cikkeket hozzunk neked.
Kérlek, ha sikerült jó érzést vagy egy kedves, hasznos gondolatot előidéznünk az olvasás közben, oszd meg velünk egy hozzászólás formájában!
Számunkra ez az igazi elismerés!

[oceanwp_popup_login]

Ha hasznosnak találtad a cikket, segíts nekünk! Oszd meg ismerőseiddel is!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: email
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Visszajelzés
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments