Korunk népbetegsége: mitől lesz valaki cukorbeteg?

Megosztás:

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
November 14. – ma van a cukorbetegség világnapja. Ez az állapot teljesen átalakíthatja azok életét, akiket érint. Hogyan élnek a cukorbetegek? Mitől alakul ki valakinél? Megelőzhető? Ha igen, hogyan? Ezekre kerestük a választ.
Cukorbetegség

A cukorbetegség, vagy más néven diabétesz a glükóz feldolgozási zavara, aminek oka a hasnyálmirigy által termelt inzulin hiánya, esetleg a test inzulinnal szembeni érzéketlensége. Ha a szervezetben nincs elég inzulin, a sejtek nem képesek a vérből a glükóz felvételére, megemelkedik a vércukorszint, amivel komoly mellékhatások járhatnak.

Korábban úgy tartották, hogy az idős korral jár a betegség, de egyre gyakoribb a fiatalok és a gyermekek között. Elősegítheti a helytelen táplálkozás és az elhízás, de olyan esettel is találkozni, hogy valaki a sportos életmódja ellenére lesz „cukros”.

Mi okozza?

A szakirodalom több okot említ. Lehet ez a genetika, ami ellen nem sokat tehetünk. Már említettük a túlsúlyt: bizonyíthatóan kapcsolat van az étrend, a környezet és a cukorbetegség között, de például az édesség fogyasztása nem okoz ilyen betegséget.

A hasnyálmirigyhez kapcsolódó és bizonyos hormonális betegségek velejárója, előbbivel összefüggésbe hozták a túlzott alkoholfogyasztást. A stressznek is köze lehet ahhoz, ha valakinél kialakul a diabétesz.

Mik a tünetek?

Hétköznapi jelekből is felismerhető, ha valaki cukorbeteg. Váratlanul lefogyhat az ember, többször kell a mosdóba járnia, de a kimerültség érzése, a homályos látás, az egyensúlyzavar és a folyamatos szomjúság is jellemző. Népbetegség, hiszen csak Magyarországon 700 ezer olyan cukorbeteg él, akit már diagnosztizáltak, és még majdnem ennyien lehetnek, akiket ezután fognak. Az előrejelzések szerint ez a szám világszinten emelkedik, és tizenöt éven belül a duplájára nőhet.

Hogyan előzzük meg?

Ha nem hízunk el, és rendszeresen mozgunk, az nagy segítség a testnek a védekezésben. Ez sem biztos megoldás, de a megelőzés egy része. Ha jelentős túlsúly van rajtunk, igyekezzünk attól minél hamarabb megszabadulni. Persze ez a legnehezebb, aki diétázott már, az pontosan tudja, de ha az egészségünk a tét, talán könnyebb motiválni önmagunkat.

Eredményes módszer lehet, ha naponta ötször eszünk, de a megszokottnál kisebb adagokat. Kerüljük a hüvelyeseket, a lencsét, babot, csicseriborsót, ezek lassítják a cukrok felszívódását. A zsíros húsok sem segítenek, ezért ajánlottabb a hal és a baromfi. Ezeket párolva, grillezve fogyasszuk. Szintén ajánlott a párolt zöldség és a friss saláta, valamint a már említett napi gyakoriságú testmozgás.

Gyúrós István

Gyúrós István

Gyúrós István vagyok, újságíró, szövegíró, a www.atpszovegiras.hu egyik alapítója. Remélem, hogy az általam írt cikkekben is találsz néhány morzsát, ami segít a változásban!
Sunny Magazin logo

Társalgó

Te figyelsz a tested jelzéseire?

Mérted már meg a vércukorszintedet?

A bejegyzéshez 1 hozzászólás érkezett

  1. Pingback: Tucatnyi előnyös változással jár a cukormentes édes élet | Sunny Magazin

Elmondanád, mit gondolsz?
Egy szó már köszönet, egy mondat pedig igazi megbecsülés számunkra.

Regisztrálj az oldalunkra kedvezményekért!

×
×

Cart

Szia!

lépj be az oldalra!

Tudtad?

Ha bejelentkezel az oldalunkra és úgy olvasod a cikkeinket

Sunny Money
hűség pontokat
kapsz, amit a
Shopban
költhetsz el?

Olvasd el az előző cikket is!
Húsimádók vs. vegánok: ki és hogyan táplálkozik?

Aki húskészítményeken nőtt fel, sokszor nem érti meg, hogyan lehet azok nélkül élni, míg aki...

Close