Nyúlcipő a rák elől – testmozgással a megelőzésért

Nyúlcipő a rák elől – testmozgással a megelőzésért

Azt már régóta tudod, hogy tehetsz a rák ellen, és azt gondoltad volna, hogy elég elkocognod előle? A naponta végzett rendszeres mozgás és az ülve töltött idő kerülése: ennyire egyszerűen is tehetünk a rosszindulatú daganatos megbetegedések ellen.

Magyarországon minden évben több mint 30 ezer ember veszti életét rosszindulatú daganatos elváltozások következtében. Az Egészségügyi Világszervezet Rékellenes Kódexe segít, hogy minden tőlünk telhetőt megtegyünk a saját és családunk egészségének megőrzése érdekében. Az Európai Rákellenes Kódexről korábban itt írtunk részletesebben.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: email

A testsúly szerepe a rákmegelőzésben

A rosszindulatú daganatok megelőzése céljából fokozott jelentőséggel bír az elhízás elkerülése. A mindennapi életbe iktatott testmozgással, a zsíros ételek kerülésével és az ülve végzett munka vagy szabadidős tevékenységek mérséklésével kiváló úton járunk az egészségtelen súlyfölösleg leadásához, a normális testsúly (18,5 és 24,9 kg/m2 közötti testtömegindex [BMI]) megtartásához.

A rákbetegségek mely típusai kerülhetők el testmozgással?

A testmozgás csökkenti a vastagbelet érintő rákbetegségek, valamint nők esetében a mell és a méh nyálkahártyája (endometrium) rákos megbetegedéseinek kialakulási valószínűségét. A testsúlynövekedés megakadályozásával továbbá csökkenthetjük a vese, a hasnyálmirigy, a nyelőcső és a húgyhólyag rákos megbetegedésének kialakulásái kockázatát. Ha belegondolunk, a testmozgással töltött idő is csökkenti a jellemzően az ülő életmódhoz társuló nassolások számát is csupán azzal, hogy a kanapétól távol töltjük ezeket a perceket.

Hogyan véd a testmozgás a rák ellen?

A testmozgás vércukorszint csökkentő hatása és az inzulinregulációra kifejtett kedvező befolyása, a nemi hormonokra, a gyulladásra, az immunrendszer működésére kifejtett hatás mind olyan biológiai mechanizmus amelyeken keresztül a testmozgás védelmet nyújthat a rák ellen.

Mennyi testmozgást végezzek?

Minél több időt töltünk testmozgással, annál jobb. Végezzünk annyi testmozgást, amennyit csak tehetünk. Jótékony hatása van annak is, ha a nap folyamán több kisebb mennyiségű testmozgást, ülőtornát sétákat, esetlen egy délutáni futást iktatunk be. Emellett mérsékeljük a mozgásszegény tevékenységekkel töltött időt, úgymint az ülést vagy a tévézést.

Ha hetente legalább 150 percet szánunk mérsékelt intenzitású vagy heti 75 percet erőteljes intenzitású testmozgásra, esetleg kombináljuk a mérsékelt és erőteljes intenzitású aktivitást, azzal teljesítettük a WHO által javasolt mozgásmennyiséget. A gyerekek számára ajánlott naponta legalább 60 percet mozogni, akár egyben, akár részletekben.

Mi számít mérsékelt és mi számít erőteljes intenzitású mozgásnak?

A sportorvostan a fizikai aktivitás intenzitását metabolikus ekvivalenciában, azaz MET-ben méri. A MET a test által elfogyasztott energia mennyiségét fejezi ki. 1 MET egyenlő a nyugalomban mért oxigén szükségletünkkel. Mivel testmozgás közben elég nehéz az oxigénszükségletünket mérni, így álljék itt némi támpont, mit is jelent a mérsékelt (3-6 MET) és erőteljes (több, mint 6 MET) intenzitású fizikai aktivátás.

Egy kényelmes séta, közlekedéskor megválasztott sebességű kerékpározás még enyhe intenzitásúnak mondható, mérsékeltnek akkor nevezzük, ha a tempósan gyaloglunk, ütemesen kerékpározunk, teniszezünk, tollaslabdázunk, kerti munkát végzünk, esetleg bowlingozunk. Erőteljes intenzitással olyasféle mozgásokat jellemzünk, mint magas szintkülönbségű túrázás, kocogás, futás, úszás, gyorsütemű kerékpározás vagy egyes versenysportok végzése, mint a futball, kézilabda, stb.

Mi a helyzet az üléssel töltött idővel?

Még abban az esetben is, amikor eleget teszünk a heti szükséges testmozgásra vonatkozó ajánlásoknak, fontos, hogy hogyan töltjük el a fennmaradó időt. Az üléssel és a képernyő előtt töltött idő mennyisége növelheti a testsúlynövekedés kockázatát. Nincs egyértelmű bizonyíték, ami bármilyen rákbetegséggel kapcsolatos közvetlen hatást tárt volna föl, de a túlsúlyosság a már említett módon jelentős kockázati tényező.

Hasznos volt  a cikk? Oszd meg ismerőseiddel, hogy minél több embernek segíthessünk!

Maradt még megválaszolatlan kérdésed? Tedd fel nekünk kommentben!​​

Te milyen mozgásformát javasolnál?

Örömmel és lelkesedéssel dolgozunk, hogy érdekes és hasznos cikkeket hozzunk neked.
Kérlek, ha sikerült jó érzést vagy egy kedves, hasznos gondolatot előidéznünk az olvasás közben, oszd meg velünk egy hozzászólás formájában!
Számunkra ez az igazi elismerés!

[oceanwp_popup_login]

Ha hasznosnak találtad a cikket, segíts nekünk! Oszd meg ismerőseiddel is!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: email
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Visszajelzés
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Borbely Attila
2018.02.21. 14:57

Nincs összefüggés !!!